برخلاف دهه های گذشته که توسعه ظرفیت پردازشی و یا ایجاد امکانات نرم افزاری در محدوده های خاصی مد نظر بوده و آموزش ها و تحقیقات آکادمیک و عالی در راستای تربیت نیروی انسانی در جنبه هایی بسیار محدود معطوف گردیده بود، امروزه عرصه های بسیار متنوع و روبه گسترش استفاده از ابزارها و فناوری های پردازشی و ارتباطی الکترونیکی، موجب گردیده تا دیگر نتوان به رویکردهای گذشته که عمدتا در رشته هایی مانند مهندسی کامپیوتر (اعم از سخت افزار یا نرم افزار) و یا علوم کامپیوتر و پردازش بوده، بسنده نمود.
- برخلاف دهه های گذشته که توسعه ظرفیت پردازشی و یا ایجاد امکانات نرم افزاری در محدوده های خاصی مد نظر بوده و آموزش ها و تحقیقات آکادمیک و عالی در راستای تربیت نیروی انسانی در جنبه هایی بسیار محدود معطوف گردیده بود، امروزه عرصه های بسیار متنوع و روبه گسترش استفاده از ابزارها و فناوری های پردازشی و ارتباطی الکترونیکی، موجب گردیده تا دیگر نتوان به رویکردهای گذشته که عمدتا در رشته هایی مانند مهندسی کامپیوتر (اعم از سخت افزار یا نرم افزار) و یا علوم کامپیوتر و پردازش بوده، بسنده نمود.
- امروزه بکارگیری ابزارهای پردازشگر الکترونیکی در هر زمینه کاربردی، اعم از بانکداری، حمل و نقل، تجارت، مدیریت، آموزش، سلامت و دیگر زمینه های پرشمار دیگر، هر یک نیازمند متخصصانی است که ضمن درک صحیح و کامل مسائل و نیازمندیهای هر عرصه، همزمان با جنبه های مختلف و توانمندی های موجود در ابزارهای مختلف پردازش گر الکترونیکی یا ارتباطات کامپیوتری آشنا بوده و بتوانند با تطبیق صحیح نیازمندی های هر عرصه، از ظرفیت ها و توانمندی های فنی، ارتباطی و یا محاسباتی موجود بهترین استفاده نموده، و قادر به طراحی و مهندسی راه حل هایی که حاصل چینش و بکارگیری هدفمند ابزارهای پردازشی و ارتباطی کامپیوتری برای مرتفع نمودن مسائل و مشکلات هر حیطه و زمینه اجتماعی باشند.
- بر این اساس، رشته مهندسی فناوری اطلاعات، شاخه ای بین رشته ای از علوم فنی و مهندسی است که دانش مرتبط با استراتژیها، خط مشیها، روالها، مکانیزمها، ابزارها، تکنیکها و روشهای مختلف مهندسی به منظور ایجاد راه حل هایی متشکل از روش های پردازش، ابزارهای پردازش گر و ابزارهای ارتباطاتی کامپیوتری، برای جمع آوری، انتقال، پردازش و بازتوزیع داده ها و اطلاعات شکل داده شده به فرمت الکترونیکی، به منظور تولید و ارائه خدمات الکترونیکی مختلف از آنها، برای رفع نیازمندی های فردی، سازمانی و اجتماعی را شامل می گردد.
- در این راستا، دانش و محتوای رشته مهندسی فناوری اطلاعات به دو بخش، شامل بخش فنی - پردازشی- مهندسی، و بخش زمینه ای - کاربردی تقسیم می گردد. در بخش فنی - پردازشی- مهندسی، روش های مختلف فنی و مهندسی سامانه های الکترونیکی و کامپیوتری به همراه بخش های عمده علم محاسبات و پردازش مورد توجه قرار گرفته و به دانشجویان آموزش داده می شود. در بخش دوم، دانشجویان با دانش و علوم زمینه محدوده ای خاص از مسائل و نیازمندی های فردی، سازمانی و اجتماعی، که آنان را قادر به درک، تشخیص، تعریف، مدل سازی و فرمول بندی مسائل و مشکلات و نیازمندی های آن حوزه ها می نماید، آشنا خواهند شد.
- هدف اصلی در دوره کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات، تربیت دانش آموختگانی به منظور حل مسائل، رفع نیازمندی ها و تامین اهداف مختلف و متنوع فردی، سازمانی و اجتماعی، از طریق انتخاب، توسعه و ایجاد، بگارگیری، یکپارچه سازی و مدیریت فناوری های ایمن رایانشی(کامپیوتری) است. در این راستا، دانش آموختگان کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات، باید علاوه بر آشنا بودن با ابزارها و فناوری های پردازشی و تئوری های مربوطه، قادر به ایجاد راه حل های مبتنی بر روش ها و فناوری های محاسباتی و الکترونیکی برای حوزه های مختلف کاربردی باشند.