دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مسابقات خلاقیت بین المللی رباتیک و مکاترونیک مقام دوم را کسب کرد

 | تاریخ ارسال: 1400/9/13 | 
ربات ساخته شده توسط دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مسابقات خلاقیت بین المللی رباتیک و مکاترونیک، ICROM۲۰۲۱ موفق به کسب مقام دوم شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر : فرید رشیدی دانشجوی کارشناسی  دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه این ربات را در قالب پروژه کارشناسی خود، با راهنمایی آقایان دکتر غفاری راد ودکتر زارعی نژاد در آزمایشگاه رباتیک پژوهشکده فناوریهای نو دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و پیاده سازی کرده است.   
این ربات به واسطه سیستم پیکربندی‌ قادر است هندسه پیکره خود را به بهترین وضعیت برای عبور از مسیر یا مانع تغییر دهد.
این ربات از یک سری لینک مشابه که یک زنجیره شنی را تشکیل می‌دهند ایجاد شده که این زنجیره، سیستم شاسی و دیگر اجزای ربات را احاطه کرده است.
این لینک‌ها می‌توانند آزادانه نسبت به هم دوران کنند و یا به واسطه پین هایی که روی آنها سوار شده، در زاویه‌ای خاص با یکدیگر قفل شوند و به این ترتیب پیکربندی ربات صورت می‌گیرد.
همزمان با حرکت ربات، لینک‌هایی که به مکانیزم قفل‌کن در ابتدای ربات میرسند، دستور پیکربندی روی آن‌ها اعمال می‌شود و به محض رسیدن به مکانیزم بازکن در انتهای ربات از حالت قفل، آزاد می‌شوند.
همچنین بخش عمده ربات توسط پرینتر سه بعدی ساخته شده و دو موتور گیربکس‌دار برای حرکت ربات و یک موتور ساده نیز برای مکانیزم قفل کن استفاده شده‌است.